Bakaliowy potentat, spółka HELIO S.A. opublikowała raport kwartalny za istotny dla swojej branży wielkanocny okres. 60% wzrost sprzedaży w III kwartale roku obrotowego 2011/2012 (styczeń-marzec 2012) świadczy o wysokiej dynamice rozwoju Spółki w nowym zakładzie. Mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych, HELIO poprawiło swoje wyniki finansowe zarówno na poziomie netto, jak i EBITDA.
HELIO S.A., lider w sprzedaży mas makowych oraz wolumenowy lider w sprzedaży bakalii paczkowanych pod marką producencką zaprezentowała wyniki finansowe za ważny z punktu widzenia jej branży kwartał. W działalności HELIO występuje bowiem zjawisko znacznej sezonowości sprzedaży, w wyniku czego przeważająca część rocznych przychodów przypada na okres przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Dynamiczny wzrost przychodów w minionym kwartale świadczy zatem o dobrej kondycji przedsiębiorstwa i trafności wcześniej podjętych działań.
Zgodnie z opublikowanym raportem za trzeci kwartał roku obrotowego 2011/2012 (rok obrotowy spółki trwa od 1 lipca do 30 czerwca), HELIO od stycznia do marca 2012 roku wygenerowało przychody w wysokości 26.039 tys. zł, co oznacza 60-procentowy wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Mimo niesprzyjających importerowi czynników zewnętrznych (wyjątkowo wysokie ceny surowców przy niskiej wartości złotego), Spółka odnotowała poprawę swoich zysków, w szczególności na poziomie EBITDA. Względem analogicznego okresu ubiegłego roku, HELIO poprawiło bowiem swój wynik netto o 74%, zaś zysk EBITDA aż o 151%. Mimo okresowego spadku osiąganych przez Spółkę marż ze sprzedaży, było to możliwe m.in. dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych wynikających z optymalizacji logistyki wewnętrznej i ograniczeniu kosztów najmu powierzchni magazynowych. Z czynników nietypowych względem analogicznego okresu ubiegłego roku i bezpośrednio związanych z oddaniem do użytkowania nowego zakładu, należy także wymienić zwiększoną amortyzację i koszty finansowe wynikające ze spłaty odsetek od kredytów inwestycyjnych zaciągniętych na budowę i wyposażenie nowego kompleksu produkcyjno-magazynowego w Brochowie. Wzrost tych kosztów był jednak wkalkulowany w długoterminową strategię rozwoju Spółki. W związku z systematyczną spłatą kredytów inwestycyjnych, koszty finansowe Spółki powinny charakteryzować się jednak tendencją malejącą.
Jak podsumowuje Prezes Zarządu, Pan Leszek Wąsowicz – Świąteczna sprzedaż już co prawda za nami, ale nie oznacza to, że rok 2011/2012 już zamknęliśmy. Przed nami bezprecedensowy, acz oczekiwany wzrost popytu związany z EURO2012. Choć nie spodziewamy się w tym czasie sprzedaży porównywalnej z bożonarodzeniową, liczymy, że zwiększony obrót na bakaliach przekąskowych w czerwcu zniweluje nieco dysfunkcję sezonowego spowolnienia sprzedaży w okresie letnim. Naszym celem na najbliższe miesiące jest również poprawa rentowności Spółki. Z uwagi na wyjątkowo wysokie ceny surowców i niekorzystną sytuację na rynku walutowym przed Wielkanocą, musieliśmy w ostatnim czasie zrezygnować z części naszej marży, przejmując ciężar tych wzrostów od naszych klientów. Wierzę jednak, że w końcu sytuacja się ustabilizuje i zewnętrzne determinanty będą nam bardziej sprzyjające niż to miało miejsce w ostatnich miesiącach. Warto bowiem podkreślić, że mimo niekorzystnych czynników udało nam się uzyskać w ostatnim kwartale 60-procentowy wzrost sprzedaży oraz ponad 150% wzrost zysku na poziomie EBITDA. Perspektywy rozwoju HELIO S.A. wydają się być zatem niezagrożone.