Historia

"Przedsiębiorczy Dwudziestoletni"
czyli jak to się wszystko zaczęło

Był początek lat 90-tych XX wieku. Polska gospodarka była w początkowym okresie transformacji, kiedy to dwóch przedsiębiorczych dwudziestolatków postanowiło wziąć życie we własne ręce i pokładając wielkie nadzieje w tworzącej się gospodarce wolnorynkowej zrealizować swoją wizję biznesu… początkowo „small biznesu”. Jak widać poniżej, mimo 30 lat na rynku, HELIO nie ma zadyszki, ani nie straciło zapału do dalszego rozwoju. Wyciągnij wnioski z przeszłości dla przyszłości - wykorzystaj potencjał HELIO!
change number arrow
change number arrow
1992

"Start up" w warszawskiej kawalerce

Młode małżeństwo Justyny i Leszka Wąsowicz, wraz z przyjacielem zakładają firmę "BONA" S.C. Mieściła się ona na III piętrze w mieszkaniu prywatnym i to właśnie Wąsowiczowie z kolegą pakowali własnoręcznie pierwsze bakalie. Nikt z nich wówczas nie przypuszczał, że za 30 lat firma będzie znanym na całym świecie polskim importerem bakalii, dysponującym nowoczesnym i jednym z największych zakładów w branży w Europie, zaś jej akcje notowane będą na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, która nota bene funkcjonowała dopiero od roku.

Na szali życia

Zresztą nie było wówczas czasu na myślenie o tak dalekich perspektywach. Trzeba było zapanować nad bieżącym dynamicznym rozwojem. Szansa była olbrzymia, ale i zagrożeń nie brakło. Nasi Przedsiębiorczy Dwudziestoletni postawili zaś na szali życia nie tylko ambicje i marzenia, ale również bezpieczeństwo finansowe swoje i bliskich. Firma tworzona była bowiem własną krwawicą, bez mecenatu żadnego Anioła Biznesu, czy spadochronu ratunkowego.

Nowe centrum dowodzenia

Rozwój firmy było widać z dnia na dzień. Przenosimy się do wynajętego lokalu na warszawskiej Sadybie, zaś firma zmienia nazwę na „PH BONA Leszek Wąsowicz".

Pierwsi pracownicy

Mamy pierwsze doświadczenia i zdobywamy renomę. Dzięki pozytywnemu przyjęciu na rynku, zatrudniamy pierwszych stałych pracowników oraz kupujemy pierwszy automat paczkujący! Zmieniamy siedzibę na większą, tym razem przy ulicy Łopuszańskiej.

Przenosimy się do wynajmowanego lokalu w Wyględach pod Warszawą, gdzie zatrudniamy kolejnych pracowników. W celu zwiększenia wydajności i jakości produkcji, inwestujemy w kolejne nowoczesne maszyny.

Kupujemy własną nieruchomość

Rozwijamy się tak dynamicznie, że stać nas już na zakup własnego gruntu. Inwestujemy w nieruchomość w Wyględach pod budowę zakładu.

W końcu "na swoim"

Otwieramy nowy zakład produkcyjny o powierzchni 1000 m2 - pierwszy raz na własnej nieruchomości. Firma rozrasta się i zatrudnia już ponad 60 osób.

Pionier kategorii mas makowych

Modernizujemy dotychczasowy obiekt produkcyjny, w którym dzięki kilkumiesięcznej pracy wysokiej klasy specjalistów konstruujemy innowacyjną linię do produkcji masy makowej, która okazała się być świątecznym bestsellerem XXI wieku.

Zawitaliśmy w gronie Średnich Przedsiębiorstw

Mamy już do dyspozycji dwa zakłady produkcyjne o łącznej powierzchni 2.500 m2 i biuro na ul. Stołecznej 26. Small biznes przekształcił się w średniej wielkości przedsiębiorstwo produkcyjne.

Pierwsi w branży z HACCP

Najwyższa jakość to nasz organizacyjny imperatyw. Dlatego jako pierwsi w branży bakaliowej otrzymujemy innowacyjny jak na owe czasy certyfikat HACCP.

Spółka z o.o.

Za modelowym rozwojem przedsiębiorstwa podąża również status prawny organizacji. Firma staje się spółką z o.o.

Bijemy kolejne sprzedażowe rekordy, a jednocześnie rozbudowujemy zakład i asortyment, donajmujemy kolejne lokalizacje.

Pierwszy Złoty Laur Konsumenta

Praca nad zachowaniem najwyższej jakości i ciągłym doskonaleniem produktów została pierwszy raz doceniona prestiżową nagrodą. Nasze produkty wyróżnione zostały Złotym Laurem Konsumenta.

Spółka Akcyjna - wyższy poziom perspektyw rozwoju

25 sierpnia 2006 zmieniamy formę prawną firmy na HELIO Spółka Akcyjna. Zmiana ta jest podyktowana szerokimi planami marketingowymi związanymi z marką "HELIO" oraz pracami zmierzającymi do wejścia spółki na giełdę.

IPO - pierwszy taniec na warszawskim parkiecie

16 kwietnia 2007 następuje inauguracyjne notowanie papierów wartościowych HELIO na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kapitał pozyskany z GPW pozwala na dalszy dynamiczny wzrost sprzedaży, a także niezbędne inwestycje. Pozyskane środki z emisji dodają nam skrzydeł dodalszego rozwoju.

Nowy rozdział "Brochów"

Kupujemy nieruchomość w Brochowie (okolice Sochaczewa), na której powstanie nowy, nowoczesny i kompleksowy zakład produkcyjny z szerokim zapleczem magazynowym. Ponad 70 tys. metrów kwadratowych działki pozwala pomyślnie spoglądać w przyszłość, bowiem eliminuje najbardziej uciążliwe dla Spółki bariery wzrostu

Pierwsza kampania w TV

HELIO inwestuje mocno w promocję marki. Przeprowadzona zostaje pierwsza kampania telewizyjna.

Wchodzimy na salony biznesu

Przedsiębiorczość zarządzających doceniana jest przez biznesowych ekspertów. Justyna Wąsowicz – Wiceprezes Zarządu HELIO S.A. umieszczona została na przygotowanej przez Gazetę Finansową Liście Najbardziej Przedsiębiorczych Kobiet Zarządzających Firmami w Polsce, a HELIO zostało sklasyfikowane m.in. na liście Lokomotyw Polskiej Gospodarki, tj. najdynamiczniej rozwijających się polskich przedsiębiorstw..

Greenfield

Rozpoczynamy budowę największej inwestycji w historii Spółki, tj. nowego kompleksu produkcyjno-magazynowo-biurowego w Brochowie.

Bakaliowy nr 1

HELIO staje się ilościowym liderem rynku paczkowanych bakalii (dane Agencji Badawczej GfK Polonia). Silną pozycję Spółki na krajowym rynku potwierdzają kolejne liczne nagrody.

GPW docenia naszą aktywność

Serwis relacji inwestorskich HELIO znalazł się w gronie 10 najwyżej ocenionych stron w swojej kategorii I edycji konkursu Złota Strona Emitenta, zaś jakość produktów HELIO została doceniona wysoką pozycją w rankingu Giełdowa Spółka Roku w kategorii jakość produktów i usług.

Kondycja Spółki jest znakomita. Bliska perspektywa oddania do użytkowania nowego zakładu sprawia, że rozszerzamy nasz asortyment o ekskluzywną linię bakalii HELIO GOLD oraz linię mas krówkowych HELIO. Rozbudowujemy także nasz dział handlowy tworząc ogólnopolskie struktury do obsługi kanału tradycyjnego.

Ekslplozja mocy

Oddajemy do użytkowania naszą wychuchaną perełkę – nowy i nowoczesny kompleks produkcyjno-magazynowy w Brochowie k. Sochaczewa. Powierzchnia użytkowa obiektu przekracza 10 tysięcy m2, co oznacza, że jest on jednym z największych tego typu obiektów w branży bakaliowej w Europie. Co ciekawe zakład znajduje się na nieopodal przecięcia kluczowych tras Europejskich E30 i E75, co w kontekście toczącej się rozbudowy autostrad w Polsce pozwala uznać lokalizację za istotny atut firmy. Co jednak najważniejsze i strategiczne dla dalszej działalności HELIO, dzięki zastosowaniu najwyższych standardów jakości i bezpieczeństwa produkcji żywności nowy zakład przechodzi pozytywnie audyt certyfikujący wg międzynarodowego standardu BRC – Global Standard for Food and Safety.

Ekslpozja sprzedaży

Nowy zakład zaowocował okresem prosperity HELIO i rekordowych wzrostów. Potencjał produkcyjny pozwala Spółce na dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży.

Ekslpozja uznania

Sięgamy po raz kolejny po tytuł tytuł Gazeli Biznesu. Zarządzający Spółką Leszek Wąsowicz uzyskuje nominację BCC w konkursie Lidera Polskiego Biznesu, a HELIO znajduje się w czołówce rankingu najcenniejszych spółek giełdowych Newsweek’a. Produkty HELIO nagradzane są kolejnymi licznymi nagrodami trendseterów, konsumentów i branżowych ekspertów, w tym m.in. Złote Laury Konsumenta, Złoty Paragon - Nagroda Kupców Polskich, Produkt na Medal Pani Domu, czy Superprodukt Świata Kobiety.

Pierwsze 100 milionów złotych

Po raz pierwszy w historii przekraczamy próg 100 mln złotych rocznego przychodu. Wychodząc naprzeciw rynkowym trendom, Spółka jako pierwsza w branży wprowadza do mainstreamowego kanału sprzedaży linię bakalii bez konserwantów – HELIO Natura. Wprowadzeniu linii towarzyszy intensywna cross-mediowa kampania edukacyjno-wizerunkowa. Startujemy z fanpage’m na facebook.com/HelioBakalie. Wyniki kampanii telewizyjnych i prasowych są imponujące i wyróżniają HELIO przez kolejne lata na tle branży. Spółka angażuje się również w szereg projektów promujących zdrowy tryb życia i żywienia. Na stałe rozpoczyna się m.in. współpraca z Zakładem Żywienia Człowieka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Roszerzamy portfolio o popcorn do mikrofalówki. Pojawiają się kolejne produkty, zaś firma cały czas się rozwija, stale aktualizując procesy produkcyjne do najnowszych i najwyższych standardów jakości produkcji.

Nie osiadamy na laurach. Inwestujemy i infrastruktuę i markę. Badania mediów wskazują nas jako czołowego branżowego gracza, a nasz zakład w Brochowie rozbudowujemy o prażalnię orzechów.

Zwiększamy kompetencje produkcyjne o prażalnię orzechów oraz zakładamy doświadczalną plantację orzecha włoskiego. Celem projektu jest sprawdzenie, które spośród 10 wykorzystanych odmian rosnących w lokalnych warunkach wykażą się największą efektywnością i przydatnością dla przemysłu bakaliowego. Dzięki temu chcemy przyczynić się do zwiększenia wydajności upraw orzecha włoskiego w Polsce, a tym samym zostawić ślad po sobie dla przyszłych pokoleń. Projekt przewidziany jest bowiem na długie lata, a jego wymiar rzekłbym z pogranicza inwestycji i CSR.

CSR to dla nas nie nowość, ale zaczynamy to komunikować

W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu angażujemy się w gro projektów - zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich. Stajemy się m.in. cyklicznym partnerem mistrzostw świata oraz mistrzostw Polski w piłce nożnej dzieci z domów dziecka, a także angażujemy się w kampanię "Piękna bo zdrowa", czy Gwiazdkę z gwiazdami dla dzieci z domów dziecka.

Permanentny rozwój

Równolegle wciąż systematycznie zwiększamy powierzchnię użytkową naszego kompleksu w Brochowie, która sięga już 20 tys. m2. Łączna powierzchnia gruntów w Brochowie przekracza zaś 100 tys. m2. Realizujemy kolejne kampanie mediowe, które istotnie wyróżniają nas na tle branży. Wg niezależnych badań agencji monitorujących media wiedziemy bakaliowy prym m.in. w telewizji, czy prasie. Sięgamy także po radio, outdoor oraz.... oczywiście internet wraz mediami społecznościami, w tym zakładamy nasz kanał you tube,  produkujemy wideo przepisy oraz filmy viralowe. Staramy się dotrzeć także do nowych konsumentów, do młodszego pokolenia, np. nawiązujemy współpracę z Hardkorowym Koksem - popularnym kulturystą i zawodnikiem MMA. Kreujemy żartobliwe hasło Najpierw masa, później... ciacho! a jak dodaje w spocie Hardkorowy Koksu - z HELIO nie ma lipy!

Sky is the limit

W lata 20-te XXI wieku wchodzimy z dynamicznie rosnącymi przychodami ze sprzedaży, w tym dynamicznie rozwijającym się eksportem. Jest to bowiem moment w rozwoju organizacji, w którym chcemy zacząć wykorzystywać nasz potencjał sprzedażowy zagranicą. Warto zaś dodać, że mamy już doświadczenia w tym zakresie w wielu krajach, w tym m.in.: Danii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Litwie, Białorusi, Rumunii, Niemczech, Czechach czy Węgrzech. Możemy pochwalić się tytułami Ambasadora Polskiego Biznesu, a także wieloma nagrodami biznesowymi i branżowymi. Coroczne Złote Laury Konsumenta, Gazele Biznesu, nominacja do "Liderów Polskiego Biznesu" to tylko kilka przykładów naszych ostatnich sukcesów z przełomu dekady. W kolejne dziesięciolecie wchodzimy zatem na fali - z wiarą i zapałem do zdobywania kolejnych biznesowych szczytów.

Najbardziej wartościowa polska marka i ponad ćwierć miliarda obrotu

Zamykamy rok obrotowy z obrotami 273 tys. zł. Naszym core businessem są wciąż bakalie i masy do ciast w segmencie B2C, przy czym intensywnie rozwijamy eksport. Jednocześnie marka HELIO zostaje wyróżniona najwyżą lokatą w branży bakaliowej w prestiżowym rankingu najcenniejszych polskich marek opracowanym przez redakcję Gazety Finansowej oraz redakcję Rzeczpospolitej. Zakład HELIO jest jednym z największych i najnowocześniejszych w branży w Europie, a produkcja certyfikowana jest najwyższym międzynarodowym standardem BRC.

Zrównoważony rozwój

Firma rozwija się wciąż w sposób zrównoważony i społecznie odpowiedzialny. Mimo technologicznego postępu zachowujemy harmonię ze środowiskiem i otoczeniem społecznym, w tym m.in. posiadamy własną farmę fotowoltaiczną, współtworzymy edukacyjną akcję pod patronatem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu „Nie jem palmowego – chronię orangutany”, a także jesteśmy cyklicznym partnerem Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej dla Dzieci z Domów Dziecka.

Wiarygodny partner w biznesie

W czasach podwyższonego ryzka związanego z pandemią stabilna i transparentna pozycja finansowa HELIO zyskują na wartości. Jako spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, o wzorowej opinii bankowej oraz stabilnej polskiej strukturze właścicielskiej jesteśmy wiarygodnym partnerem biznesowym zarówno dla naszych dostawców, odbiorców, pracowników, akcjonariuszy oraz pozostałych interesariuszy.

Skontaktuj się z nami

Masz pytania lub potrzebujesz informacji? Wybierz kontakt do odpowiedniego działu