W dniu 30.10.2020 r. HELIO S.A. opublikowała raport za rok obrotowy 2019/2020. Prezes spółki, Leszek Wąsowicz, podsumowuje wyniki przedstawione w raporcie rocznym oraz komentuje kondycję spółki w następujących słowach:
Szanowni Państwo,
Niniejszym przedstawiam podsumowanie dokonań HELIO S.A. w roku obrotowym 2019/2020. Zanim zaproszę do szczegółowej lektury raportu, chciałbym w kilku słowach podzielić się z Państwem refleksjami co do minionego okresu, który zapewne z perspektywy czasu kojarzył się będzie przede wszystkim z pojawieniem się pandemii koronawirusa. Należy jednak podkreślić, że choć rzeczywiście ostatnie miesiące minęły w cieniu światowej pandemii, sprowadzanie minionego roku sprawozdawczego wyłącznie do tej kwestii byłoby niestosownym i krzywdzącym dla Spółki uproszczeniem.
W ostatnim roku obrotowym znacząco zwiększyliśmy naszą sprzedaż (40% r/r.) we wszystkich kanałach dystrybucji, w tym także istotnie rozwinęliśmy eksport, którego dynamika przekroczyła w poszczególnych kwartałach nawet 870 %. Dzięki podjętym działaniom handlowo-marketingowym roczna sprzedaż HELIO wyniosła już blisko ćwierć miliarda złotych rocznie. Zarówno polscy, jak i zagraniczni partnerzy szczególnie cenią nas za jakość, elastyczność, terminowość i pewność współpracy. Dysponujemy jednym z największych w Europie zakładów w branży bakaliowej o doskonałej logistycznie lokalizacji, a także najwyższymi międzynarodowymi standardami produkcji potwierdzonymi certyfikatem BRC. Wciąż przy tym sukcesywnie inwestujemy w nasze infrastrukturalne przewagi konkurencyjne, co w minionym roku odzwierciedliło się m.in. rozbudową zakładu w Brochowie o prażalnię orzechów, kolejne powierzchnie magazynowo-produkcyjne i nowoczesne linie produkcyjne. Dzięki wizji, konsekwencji i stabilnej strukturze właścicielskiej realizujemy wielkie przedsięwzięcia metodą małych kroczków, nie obciążając nadmiernie kondycji finansowej. Cały czas inwestujemy także w markę i innowacyjne produkty, dzięki czemu jesteśmy dziś jedną z najsilniejszych marek w naszej branży. W tym roku mieliśmy honor odebrać m.in. statuetkę Superproduktu Świata Kobiety, Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich, Medal Europejski, cztery Złote Perły Rynku FMCG, dwa Złote Laury Konsumenta, czy tytuł Influencer’s TOP 2020. Otrzymane nagrody potwierdzają potencjał sprzedażowy naszych nowości i naszej oferty oraz świadczą o sile marki HELIO. Co ważne najwyższe podia osiągnęliśmy w kategoriach, które są dla nas kluczowe, a zarazem najbardziej perspektywiczne.
Niestety w naszą beczkę sukcesów COVID-19 dokłada łyżkę dziegciu rodzącą pewien dyskomfort w prowadzeniu biznesu. Mimo wprowadzenia licznych dodatkowych procedur i rozwiązań organizacyjnych, pojawiło się dodatkowe ryzyko działalności, którym na bieżąco zarządzamy i czujnie monitorujemy. Rynek przy tym też nie jest łatwy – choć sprzedaż nam dynamicznie rośnie, rentowność jest już znacznie niższa niż kilka lat temu. W szczególności zmagamy się z wysokimi presjami cenowymi w branży, a także rosnącymi kosztami pracy i transportu. Wiosenny wybuch pandemii dodatkowo zatrząsł rynkiem walutowym, co także miało wpływ na działalność Emitenta. Nagła deprecjacja złotego względem kluczowych dla zakupów surowców walut (USD i EUR) wpłynęła bowiem negatywnie na rentowność Spółki i zyskowność zawartych już kontraktów.
Mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych dołożyliśmy wszelkich starań aby wzmocnić nasze przewagi konkurencyjne oraz skutecznie wykorzystać potencjał i sprzyjające trendy konsumpcyjne w zakresie bakalii. Choć wyniki finansowe były niższe niż w okresie porównywalnym, można uznać je za poziom normalny. Pod względem zysków nie był to zatem rok ani rekordowo udany, ani też wyjątkowo słaby. W kontekście obecnych warunków rynkowych, kilkumilionowy zysk netto uważam więc za swoisty, choć niespektakularny sukces. Obrana strategia okazała się być zatem trafnym sposobem na efektywne wykorzystanie niesprzyjających czasów i dalszy stabilny rozwój Spółki.
Choć są powody do satysfakcji, nadal jesteśmy świadomi wyzwań i intensywnej pracy nad zapewnieniem dalszego pomyślnego rozwoju HELIO S.A. W czasach pandemii szczególnie trudno ferować jednak jednoznaczne deklaracje. Z jednej strony sprzedaż i zapotrzebowanie na nasze produkty rośnie, ale z drugiej zmagamy się z drożejącymi kosztami prowadzenia działalności i zmianą cyklu koniunkturalnego. Zewsząd słychać zapowiedzi spowolnienia gospodarczego, czy zwiększonego ryzyka niewypłacalności kontrahentów – to są realne ryzyka, które niejednej firmie skutecznie podcięły skrzydła. Jednego możemy być pewni to, że przed nami pojawią się ogromne wyzwania w codziennym życiu i gospodarce. Jest szereg niewiadomych, na które nikt nie zna na ten moment jednoznacznych i pewnych odpowiedzi. Jedno co wiemy, to że firma HELIO wychodziła już nie raz obronną ręką z trudnych sytuacji. Dzięki stabilnej strukturze właścicielskiej i zarządczej, a także doświadczonej załodze, jestem przekonany, że również teraz możemy i umiemy stawić czoła kryzysowi i reagować adekwatnie do sytuacji. Stojąc od blisko 30 lat na czele HELIO wiem, że nasze doświadczenia i nienaganna reputacja to nasze atuty, które szczególnie w trudnych czasach procentują w relacjach ze wszystkimi interesariuszami spółki. Spoglądając zatem z wiarą w dalszy dynamiczny rozwój Spółki, zachęcam do szczegółowego zapoznania się z niniejszym raportem rocznym.
Z poważaniem
Leszek Wąsowicz
Prezes Zarządu HELIO S.A.